Larp – Spelsysteem

Regels

Vóór we de basisregels behandelen, beschrijven we eerst een paar ‘calls’ en termen die gebruikt worden binnen onze LARP-evenementen.

OCOut of Character: dit betekent dat je personage daar momenteel niet is. Je bent dan geen onderdeel van het spel. Dit geef je aan door je hand omhoog te houden.
ICIn Character: dit betekent dat je als je personage speelt. Hier zijn geen gebaren voor. Je bent zo veel mogelijk IC tijdens het gehele evenement. 
Man DownMan Down: dit wordt geroepen als een deelnemer van de LARP OC fysiek gewond is. Degene die Man Down roept blijft bij de gewonde staan, IEDEREEN behalve deze persoon moet gaat zitten. Zo weet de E.H.B.O. waar hulp geboden moet worden.
No PlayNo Play: dit wordt geroepen als je om persoonlijke redenen (even) niet verder kan spelen. Dit kan om fysieke en/of mentale redenen zijn. Geef dit aan door een hand omhoog te houden (net zoals bij OC) en meld dit bij de verhaalleiding of spelleiding. Bij No Play ga je even uit het spel, en zodra het weer gaat, kun je weer deelnemen. 
Time FreezeBij Time Freeze wordt de IC tijd stilgezet. Dit kan vanwege een abrupte verandering. Als een spelleiding dit roept, sluit jij je ogen en oren en begin je te neuriën. (Kies AUB geen liedje, blijf monotoon).
Tijd inHet begin van het evenement: zodra Tijd In geroepen wordt, is iedereen per direct IC. Ook na een Time Freeze kan dit geroepen worden om het spel weer te hervatten.
Tijd uitEinde van het evenement, iedereen is OC en het spel is afgelopen.
SLSpelleiding: de leidingen die regelen dat het spel goed verloopt. Zij weten het verhaal, en bepalen de regelgeving. Voor vragen over de regels en spel kan je bij hen terecht.
VLVerhaalleiding: de leidingen die het verhaal schrijven. Voor vragen over het verhaal kun je bij hen terecht. 
NPCNon Playable Character: dit personage is geen speler. NPCs zijn er vooral om het plot vooruit te duwen, of komen voor in een gevecht.
DPCDirected Playable Character: dit personage wordt aangestuurd door de VL/SL, maar blijft een speler.
PCPlayable Character: dit personage wordt gespeeld door een speler en zal niet aangestuurd worden door de VL/SL.
HPHit points: dit zijn je levenspunten. Deze dien je zelf eerlijk bij te houden.
MPMana Points: deze heb je nodig om spreuken te kunnen gebruiken. Het aantal MP dat je nodig hebt om een spreuk te gebruiken varieert (Zie magie).
EXPExperience Points: dit zijn punten die je gebruikt om vaardigheden te verkrijgen.
PPPantser-punten: deze krijg je door het dragen van pantser, en kunnen worden gezien als extra HP.

Algemene LARP regels

  1. Het is verboden om te steken, ook met een steek-waardig wapen. Om misverstanden tegen te gaan, hanteren wij de regel om niet te steken met wapens. Deze regel bestaat omdat steken voor ernstige verwondingen kan zorgen.
  2. Het is verboden om op het hoofd, de edele delen en (bij vrouwen) op de borst te richten.
  3. Bogen mogen niet gebruikt worden bij een afstand kleiner dan 4 meter. Tussen 4 en 10 meter mag niet op volle kracht geschoten worden.
  4. Wees eerlijk, LARP is leuker als iedereen eerlijk is over zijn levenspunten ed. 
  5. Na het nuttigen van alcohol mag niet meer deelgenomen worden aan gevechten. 
  6. De algemene regels van Fantasy4All gelden ook tijdens de LARP.

Vaardigheden

Vaardigheid:Uitleg:
Wapenvaardigheid 1Je kunt gebruik maken van kleine wapens. Bijvoorbeeld: een éénhandig zwaard, een éénhandige bijl of een vechtstok.* Een wapen zal na 30 slagen breken, en moet dan gerepareerd worden.
Wapenvaardigheid 2Je kunt gebruik maken van middelgrote wapens. Bijvoorbeeld: een bastaard/anderhalfhand zwaard* Een wapen zal na 30 slagen breken, en moet dan gerepareerd worden.
Wapenvaardigheid 3Je kunt gebruik maken van grote wapens. Bijvoorbeeld: een tweehandig zwaard, een speer of een tweehandige bijl. * Een wapen zal na 30 slagen breken, en moet dan gerepareerd worden.
VechtkunstenExtra vaardigheden met zwaard/boog en pantser voor in een gevecht
Boogvaardigheid 1Je kunt gebruik maken van kleine bogen (Max. 100 cm). 
Boogvaardigheid 2Je kunt gebruik maken van grote bogen en kruisbogen.
Schildvaardigheid 1Je kunt gebruik maken van schilden die kleiner dan 61cm Ø Een klein schild zal na 15 slagen breken, en moet dan gerepareerd worden.
Schildvaardigheid 2Je kunt gebruik maken van schilden die groter zijn dan 61cm Ø en torenschilden. Een groot schild zal na 20 slagen breken, en moet dan gerepareerd worden.
Magie niveau 1Je kunt niveau 1 spreuken gebruiken (zie de bijlage spreukenlijst).
Magie niveau 2Je kunt niveau 2 spreuken gebruiken (zie de bijlage spreukenlijst).
Eerste hulpJe kunt infecties stoppen en bloedende wonden stelpen.
HeelkundeJe kunt iemands wonden genezen en gebroken botten zetten.
GeneeskundeJe kan iemands ledematen aanhechten en je kan iemands volledige HP herstellen.
TaalkundeJe kunt één vreemde taal spreken, lezen en schrijven per geïnvesteerd EXP.
GeschiedenisJe hebt kennis van bepaalde historische relikwieën, plaatsen en gebeurtenissen. Informatie vind/vraag je bij de SL/VL.
AardrijkskundeJe hebt kennis van de ligging van veel locaties en de wegen die ernaartoe leiden. Informatie vind/vraag je bij de SL/VL.
KruidenkundeJe hebt kennis van kruiden en de effecten die deze kunnen hebben.
BeestenkundeJe hebt kennis van beesten en wezens en hun zwakke plekken. Informatie vind/vraag je bij de SL/VL.
WapensmeedkundeJe kunt wapens repareren en vervaardigen.
PantsersmeedkundeJe kunt plaatpantser en schilden repareren en vervaardigen.
EdelsmeedkundeJe kunt delfstoffen verwerken en hier sieraden van vervaardigen.
LeerbewerkkundeJe kunt leren pantser repareren en vervaardigen.
LeskundeJe kunt andere spelers vaardigheden leren. De aan te leren vaardigheid moet door de meester al beheerst worden. Dit vraagt veel tijd en geld. Informatie vind/vraag je bij de SL/VL.
PrijskundeJe hebt kennis van de waarde en de huidige prijskoers van voorwerpen.
Extra hitpoint 1, 2 & 3+1 Hitpoint per niveau.

* Wapen-categorie van een wapen gaat via SL.

Hitpoints en Pantser

Hitpoints

Alle nieuwe personages beginnen met 3 hitpoints (HP). Bij elke normale ‘hit’ raak je 1HP kwijt.

Als HP op 0 staat, ben je dodelijk gewond geraakt. Op dat moment raak je bewusteloos. Je hebt dan 10 minuten de tijd om genezen te worden voordat je personage sterft.

Infectie

Alle wapens veroorzaken een wond. Bij open wonden zonder behandeling ontstaat na 10 minuten een infectie. Om dit te voorkomen dien je de wond te laten desinfecteren door iemand met de ‘Eerste-Hulp’-skill of hoger.

Wanneer een infectie optreedt, raakt het betreffende ledemaat verlamd en kan deze niet meer gebruikt worden. Alleen na een behandeling door een geneeskundige kan een geïnfecteerd ledemaat herstellen.

Pantser

Bij het dragen van pantser heb je extra bescherming. Wij verdelen het lichaam in 5 delen: armen, benen, torso voor, torso achter en hoofd. Bij elk bedekt deel krijg je pantser-punten (PP). Halve pantserpunten rond je naar beneden af. Je telt alle PP bij elkaar op. Bij elke normale hit, gaat er 1 PP van het totaal af, als je geen PP over hebt, gaat het door naar je HP. PP’s kan je terugkrijgen door je pantser te laten repareren. (Zie Hoofdstuk Economie)

Materiaal:De PP dat je er voor krijgt:
Stof/gewatteerde kleding0 PP
Leer, ook soepel leer0.5PP
Metaal1PP

Vechtkunsten

Vechters kunnen voor XP enkele extra vaardigheden leren die ze kunnen helpen om de overhand te krijgen. In dit hoofdstuk worden deze vaardigheden uitgelegd. Elke vaardigheid kan slechts één keer geleerd worden.
Elke actieve vaardigheid kost 2 XP en kan eenmalig per gevecht gebruikt worden, dat wil zeggen dat na een gevecht de speler minimaal één minuut rust moet nemen voordat deze vaardigheid opnieuw gebruikt kan worden. Elke passieve vaardigheid kost ook 2 XP en geldt altijd; deze hoeft dus nooit geactiveerd te worden.

De vechtkunsten die te leren zijn:

Dubbelslag (actief): de krijger maakt een slag die één extra schadepunt uitdeelt indien deze raakt. Deze schade komt bovenop eventuele andere bonussen (bijvoorbeeld brandend wapen vanuit magie). Roep hard “Dubbel” tijdens het toebrengen van de slag. Deze vaardigheid kan ook met (kruis-)bogen gebruikt worden.

Terugslag (actief) de krijger maakt een slag die hun tegenstander twee meter naar achteren dwingt, ongeacht of deze skill wordt geblokkeerd door een eigen wapen of schild. Roep hard “Terugslag” tijdens het toebrengen van de slag. Indien de slag volledig ontweken wordt (of mist) dan wordt de tegenstander niet naar achter gedwongen. Deze vaardigheid kan niet met (kruis-)bogen gebruikt worden. Sommige grote monsters zijn immuun voor terugslag.

Beheerst gebruik (passief): door het zorgvuldig gebruik van de uitrusting gaat deze langer mee. Het aantal slagen voordat een wapen of schild gerepareerd moet, worden verdubbeld. Concreet betekent dit het volgende:

  • Wapens 30 → 60 slagen
  • Kleine schilden 15 → 30 slagen
  • Grote schilden 20 → 40 slagen

Ervaren pantserdrager (passief): door ervaring met het dragen van pantser kan de krijger hier beter gebruik van maken. De pantserpunten van 1 onderdeel wordt met 1 verhoogd; dit werkt alleen indien de speler minstens 1 pantseronderdeel heeft. Het onderdeel zal ook net als ander pantser gerepareerd moeten worden nadat het beschadigd is.

Magie

Iedere speler begint met 10 MP. Voor elke EXP die je in magische vaardigheid stopt, krijg je ook een MP. MP terugkrijgen kan je door te mediteren: 10sec = 1 MP, of door een mana-drankje te drinken.

In onze LARP kennen we twee niveaus voor magiërs, namelijk: ‘Student’ en ‘Meester’. Elk niveau heeft een eigen spreukenlijst. Voordat je een niveau kan stijgen, dien je drie spreuken te leren van het vorige niveau.

Voor elke EXP dat je in magische vaardigheid stopt kun je spreuken kopen. Een niveau 1 spreuk kost 1 EXP en een niveau 2 spreuk kost 2 EXP. Niveau 2 spreuken zijn upgrades van niveau 1 spreuken. De niveau 1 spreuk moet worden beheerst om de bijbehorende niveau 2 spreuken te kunnen leren. Van elke niveau 1 spreuk zijn twee niveau 2 varianten. Indien beide niveau 2 varianten van een spreuk geleerd zijn, is het in sommige gevallen mogelijk deze te combineren. Deze combinatie hoeft niet apart geleerd te worden; deze kost geen extra EXP, maar kost wel meer MP om te gebruiken. De niveau 1 spreuk kan ook nog steeds gebruikt worden als een of meerdere niveau 2 varianten beheerst worden door de speler. De spreukenlijst vind je hieronder.

Het is onmogelijk om magie te gebruiken als je meer dan 3 PP (pantserpunten) hebt omdat je pantser dan de stroom van de magie blokkeert.

Spreukenlijst

Magie, niveau 1+2:

SpreukManaIncantationUitleg
Niveau 1: Vuurbal13 woorden + “vuurbal”Speler doet 1 schade door middel van het gooien van een balletje.
Niveau 2: Sterkere vuurbal23 woorden + “vuurbal” + “dubbel” (hard roepen)Speler kan een of twee keer per gevecht (dubbel roepen om aan te geven)
Niveau 2: Brandend wapen43 woorden + “vuurwapen” + “brandend” (hard roepen)Wapen wordt verhit voor 1 minuut. Na 1 minuut is je wapen kapot en dient het gerepareerd te worden. (aangeven door lintje of bij elke slag brand te roepen). (doet 2x schade)
Niveau 1: Onzichtbaarheid23 woorden + “onzichtbaar”Speler is onzichtbaar voor 1 minuut, steekt wijsvinger op, andere spelers mogen niet op hun aanwezigheid reageren tenzij ze hen zien of ze voetstappen in sneeuw achterlaten, etc. Gedeelde cooldown van 1 minuut voor alle onderstaande varianten samen.
Niveau 2: Geluidloos35 woorden + “stil en onzichtbaar”Maakt geen geluid meer, wijsvinger + duim opsteken. Mensen mogen dan ook niet reageren op het geluid dat je maakt, met uitzondering van wanneer je spreekt.
Niveau 2: Aanhoudende onzichtbaarheid35 woorden + “onzichtbaar”Je kan een aanval doen en onzichtbaar blijven (1 vuurbal, slaan met zwaard, mensen horen incantation wel voor spreuk).
Combinatie: Geluidloze aanhoudende onzichtbaarheid46 woorden + “stil en onzichtbaar”Maakt geen geluid meer, wijsvinger + duim opsteken. Mensen mogen dan ook niet reageren op geluid wat je maakt, met uitzondering van wanneer je spreekt. En je kunt een aanval doen en onzichtbaar blijven (bijv. één vuurbal/slaan met zwaard, mensen horen incantatie wel voor spreuk).
Niveau 1: Magisch schild21 woord + “schild” (niet magisch)Beschermt tegen de eerste magische spreuk die op de speler gedaan wordt. Gedeelde cooldown van 1 minuut voor alle onderstaande varianten samen.
Niveau 2: Groter schild33 woorden + “schild”Blokkeert twee magische spreuken.
Niveau 2: Schild voor alles33 woorden + “schild”Blokkeert eerste aanval, kan ook boog of zwaard en dergelijke zijn, niet alleen magie.
Combinatie: Groter schild voor alles45 woorden + “schild”Blokkeert eerste 2 aanvallen, kan ook boog of zwaard en dergelijke zijn, niet alleen magie.
Niveau 1: Detect leugen12 woorden + detecteer leugenVoor een minuut weet je of iemand de waarheid spreekt tegen je (mag dit OC achteraf vragen als spreuk actief was zonder dat ander dit wist).
Niveau 2: Precieze leugendetectie23 woorden + precieze leugendetectieJe merkt precies op welke woorden of zin niet klopt wanneer je dit kenbaar maakt.
Niveau 2: Geheime leugendetectie3op aanrakingJe hoeft geen incantatie te spreken, zodat je de spreuk ongemerkt kunt activeren, op aanraking.
Combinatie: Geheime precieze leugendetectie4op aanrakingJe merkt precies op welke woorden of zin niet kloppen wanneer je dit kenbaar maakt. En je hoeft geen incantatie te doen, zodat je de spreuk ongemerkt kunt activeren.
Niveau 1: Waarheid13 woorden + “waarheid”De persoon kan niet liegen voor 1 minuut.
Niveau 2: Waarheid en antwoord34 woorden + “waarheid en antwoord”Je dwingt de ander een eerlijk antwoord te geven op de vragen die gesteld worden.
Niveau 2: Bindende eed24 woorden + “bindende eed”Wanneer iemand een eed onder deze bezwering zegt, wordt hij verplicht deze na te leven.
Niveau 1: Brabbel22 woorden + “brabbel”De persoon waarop een brabbel gebruikt wordt, kan een minuut niet normaal praten (alleen brabbelen).
Niveau 2: Langdurige brabbel33 woorden + “lange brabbel”In plaats van één minuut kan iemand drie minuten niet normaal praten.
Niveau 2: Brabbel en spastisch34 woorden + “brabbel en spastisch”Behalve niet meer verstaanbaar kunnen praten gaat iemand ook rare bewegingen maken.
Combinatie: Langdurige en spastisch brabbel47 woorden + “lange brabbel en spastisch”Behalve niet meer verstaanbaar kunnen praten, gaat iemand ook rare bewegingen maken voor 3 minuten.
Niveau 1: Genees110 woorden, moet herhaald worden door 2e magiër met deze spreuk  aanrakingJe geneest 1 hitpoint van een persoon. Dit sluit geen wonden en herstelt geen verwondingen (breuken, etc).
Niveau 2: Stabiliseer210 woorden, moet herhaald worden door 2e magiër met basis genees spreuk + aanrakingJe bent ook in staat mensen met magie te stabiliseren zoals genezing 1.
Niveau 2: Grotere genezing212 woorden, moet herhaald worden door 2e magiër met basis genees spreuk + aanrakingJe geneest 2 hitpoints per keer.
Combinatie: Grotere genezing en stabiliseer314 woorden, moet herhaald worden door 2e magiër met basis genees spreuk + aanrakingJe geneest 2 hitpoints per keer en stabiliseert wonden, zoals genezing 1.
Niveau 1: Verzegeling11 woord + “verzegeling” (niet magisch)Een voorwerp wordt met magie beschermd, het kan niet door andere spelers worden opgepakt tenzij de verzegeling gebroken wordt. De verzegeling heeft 10 hitpoints.
Niveau 2: Magische verzegeling33 woorden + “magische verzegeling”Deze verzegeling is slechts met magie te verwijderen. Dit kan door de magiër die hem opgeroepen heeft, en door de ‘ontbindt spreuk’
Niveau 2: Sterke verzegeling22 woorden + “sterke verzegeling”Deze verzegeling heeft 20 hitpoints.
Combinatie: Sterke magische verzegeling44 woorden + “sterke magisch verzegeling”Deze verzegeling is slechts met magie te verwijderen en heeft 20 hitpoints.
Niveau 1: Verstrengel24 woorden + “verstrengel” + aanrakingDe persoon waarop een verstrengel gebruikt wordt, kan niet bewegen totdat deze wordt losgemaakt door een andere speler. Losmaken gebeurt door aan te vallen. De speler krijgt geen schade bij het losmaken en wanneer de speler wordt aangevallen gaat de verstrengel eerst kapot voordat hij zelf schade kan krijgen.
Niveau 2: Wurg45 woorden + “wurg” + aanrakingDeze verstrengeling doet ook 1 schade per minuut, totdat je op 0 HP komt, dan gaat de verstrengel weg.
Niveau 2: Tijdelijke verstrengeling24 woorden + “verstrengel” + aanrakingJe hebt de keuze iemand slechts tijdelijk te verstrengelen, na een bepaalde tijd laat de verstrengeling dan los. Dit moet je zelf aangeven aan degene die je verstrengelt.
Niveau 1: Terugslag22 woorden + “terugslag”Je steekt je handen uit in een bepaalde richting en iedereen die zich binnen 2 meter bevindt in die richting wordt 3 meter weggeblazen.
Niveau 2: Ronde terugslag33 woorden + “ronde terugslag”Je maakt snel een ronde met je handen uitgestoken. Iedereen binnen 2 meter van jou wordt 3 meter teruggeblazen.
Niveau 2: Sterke terugslag43 woorden + “sterke terugslag”Je steekt je handen uit in een bepaalde richting en iedereen die zich binnen 5 meter bevindt in die richting wordt tot 5 meter afstand van je geduwd (ongeacht hoe dicht deze persoon bij je staat, de afstand die de persoon teruggeblazen wordt is dus variabel).
Combinatie: Ronde sterke terugslag56 woorden + “ronde sterke terugslag”Je maakt snel een cirkel met je handen uitgestoken. Iedereen binnen 5 meter van jou wordt tot 5 meter afstand van je geduwd (ongeacht hoe dicht deze persoon bij je staat).

Alchemie

Alchemie 1: In staat zijn om alchemie potions te brouwen van niveau 1. Als je alchemie 1 kiest ontvang je 3 recepten die je zelf mag kiezen uit de potionlijst. Dit zijn enkel niveau 1 potions.

Alchemie 2: In staat zijn om alchemie potions te brouwen van niveau 2. Als je alchemie 2 kiest ontvang je 3 recepten die je zelf mag kiezen van de potionlijst. Dit zijn potions van niveau 1 of 2

Alchemie 3: In staat zijn om alchemie potions te brouwen van niveau 3. Als je alchemie 3 kiest ontvang je 2 recepten die je zelf mag kiezen van de potionlijst. Dit zijn potions van alle niveau’s

Indien je meer potions wil kunnen maken, zijn deze op verschillende manieren te verkrijgen:

  • EXP gebruiken om 2 nieuwe potions te kiezen uit de lijst van jouw niveau.
  • In de leer gaan bij een alchemist die min. 1 niveau hoger is dan jij. Informeer bij SL/VL

Ingrediënten: In een recept zullen verschillende ingrediënten staan. Deze zijn onderverdeeld in 6 categorieën: vloeistof, planten, kruiden, olie, paddenstoel en extra.

  • Vloeistof: dit is water (met kleurstof) of melk.
  • Planten: dit is een nepplant die moet worden gezocht. De SL zal deze verstoppen als je aangeeft dat je deze plant wil zoeken. Stop de plant niet echt in het drinkflesje.
  • Kruiden: dit zijn echte kruiden die je normaal in de keuken hebt. Deze ingrediënten zal je moeten kopen bij een koopman. Dit mag in de drankjes, maar hoeft niet (geef het wel aan bij de persoon die het opdrinkt).
  • Olie: dit zal pittige olie zijn (of chilisaus). Ook dit moet je kopen bij de koopman. Dit mag in de drankjes, maar hoeft niet (geef het wel aan bij de persoon die het opdrinkt).
  • Paddenstoelen: dit zullen neppaddenstoelen zijn die moeten worden gezocht. De SL zal deze verstoppen als je aangeeft dat je deze paddenstoelen wil zoeken. Stop dit niet echt in het drinkflesje.
  • Extra: in een paar recepten zal een extra ingrediënt staan die niet in de vorige categorieën horen. Dit zal dan in het recept aangegeven staan. Dit zal echter niet iets drinkbaars zijn, dus stop dit niet echt in het drinkflesje.

Zie hieronder de lijst met de recepten van potions. Bij elk recept van een potion staan verschillende gegevens:

  • Level: het niveau van deze potion ( dus 1, 2 of 3).
  • Bereidingstijd: de tijd die het in totaal duurt om de potion te brouwen.
  • Ingrediëntenlijst: hier staan alle ingrediënten met eventuele hoeveelheden.
  • Werking: beschrijving van de werking van de potion.
  • Werkingsduur: tijdsduur van de potion. Of het meteen werkt of eerst moet inwerken en hoelang het effect stand houdt.
  • Bijwerkingen: effecten die optreden bij gebruik van een potion. Kunnen ook effecten zijn die pas optreden bij overdosis of hogere blootstelling.
  • Houdbaarheid: de tijd dat je de potion kan bewaren. Hangt af van de bewaringsmethode.

Character Sheet

Zie hieronder het character sheet zoals wij het gebruiken in onze LARP’s. Hierop is ook de EXP te vinden die nodig is voor elke vaardigheid.

Ieder nieuw personage begint met 10 EXP. Daarna krijgt je personage per Fantasy4All-LARP waaraan je met dat personage hebt meegedaan 1 EXP erbij om voor de volgende LARP te gebruiken of om op te sparen voor later.